Mezi pÅ™evratné vynálezy v oblasti dopravy patÅ™ily a dodnes patřà vlaky. Dnes už jimi sice pomÄ›rnÄ› velké procento naÅ¡inců opovrhuje a je spousta lidÃ, zejména dÄ›tÃ, kteřà jeÅ¡tÄ› nikdy vlakem nejeli, ale to na tom nic nemÄ›nÃ. DÃky vlakům se totiž doprava na mnoha mÃstech celého svÄ›ta zmÄ›nila k nepoznánÃ, a to pozitivnÄ›.
Jak jste se možná nauÄili ve fyzice, staly se vlaky prospěšnými do znaÄné mÃry dÃky tomu, kolik toho uvezou s vynaloženÃm relativnÄ› malé sÃly. Jejich kola majà výraznÄ› nižšà tÅ™enà o koleje než jiné typy vozidel o povrch, po kterém jezdÃ, a tudÞ se tu vystaÄà i s daleko menÅ¡Ã tažnou silou. A nejen to.
A tak u nás ‚vyrostly‘ z původnÃch konÄ›spÅ™ežek opravdové vlaky tažené lokomotivami. Což byl ve své dobÄ› jeden z vrcholů techniky. A to navzdory tomu, že se využÃvaly pochopitelnÄ› jediné tehdy známé druhy pohonu, parnà stroje.
Takové parnà lokomotivy tedy lidem docela dobÅ™e sloužily. A tÅ™eba i v básnÃkových verÅ¡Ãch ‚noha parou cválá‘. OvÅ¡em souÄasnÄ› se jim staly osudnými pÅ™edevÅ¡Ãm tÅ™i jejich zásadnà nedostatky: složitý pohon, nÃzká energetická úÄinnost a riziko požárů. ProstÄ› se muselo zaÄÃt v takových lokomotivách vÄas topit, aby byla pára pro jÃzdu, a pak se tu muselo průběžnÄ› pÅ™ikládat uhlÃ, aby to běželo dál, byla potÅ™eba velkého množstvà uhlà na relativnÄ› málo podaného výkonu a jiskry létajÃcà z komÃnů parnÃch lokomotiv nezÅ™Ãdka zapalovaly porost v okolà tratÃ.
Následovala teda výmÄ›na poplatná dobÄ› a novým technickým objevům. Objevily se lokomotivy dieselové i elektrické, u nichž se zmÃnÄ›né nedostatky odstranily nebo aspoň zredukovaly na minimum, a souÄasnÄ› se zaÄalo i zrychlovat, protože nové motory nebyly ani tak těžké, jako parnà stroje. A železniÄnà doprava zrychlila, a i nadále zrychluje. NÄ›kde. Ale jinde pro zmÄ›nu zpomaluje, napÅ™Ãklad na zanedbaných Å¡umavských tratÃch. Které by mohly lidem z vyspÄ›lých asijských zemà posloužit jako uÄinÄ›ný železniÄnà pravÄ›k.